10 powodów dlaczego cukier jest zły

Ogólnie cukier nie jest zły. Według medycyny chińskiej ma właściwości nawilżające Płuca (biały cukier). Natomiast my po prostu jemy tego cukru za dużo. Cukier i inne słodziki są we wszystkich produktach przetworzonych, które znajdziemy na sklepowych pułkach.

Nadużywanie cukru, może prowadzić do wielu schorzeń: cukrzycy, osteoporozy, próchnicy, zaburzeń hormonalnych, stanów zapalnych w przewodzie pokarmowym, obniżenia odporności, zaparć itd.

Dlaczego unikać cukru

  1. Cukier jest produktem wysoko-przetworzonym. Jak wiecie zdrowa dieta wyklucza produkty przetworzone.
  2. Cukier sprzyja rozmnażaniu się szkodliwych bakterii i grzybów w organizmie (np. Candida).
  3. Cukier sprzyja szybkiemu nasyceniu, co oznacza, że nie czujemy głodu na prawdziwe jedzenie.  Gdy jemy mało wartościowego pożywienia, nasz organizm jest niedożywiony, co sprzyja złemu samopoczuciu, zmęczeniu i rozwojowi chorób.
  4. Cukier, zjedzony przed posiłkiem, pogarsza trawienie. Organizm najpierw zajmie się trawieniem/rozkładaniem cukru.
  5. Cukier sprzyja powstawaniu próchnicy. Chyba wszyscy są zgodni co do tego 🙂
  6. Organizm wykorzystuje m. in. witaminy z grupy B, aby strawić cukier. Co sprzyja powstawaniu niedoborów tej witaminy. Tym samym wiąże się to z kolejnym punktem.
  7. Wysokie spożycie cukry przyczynia się do stanów depresyjnych, gdyż uszczupla organizm w witaminy B2 i B3.
  8. Cukier przyczynia się do powstawania osteoporozy. Codzienne spożywanie cukru wywołuje chroniczny stan nadmiernego zakwaszenia organizmu. Nasz organizm nieustannie dąży do równowagi kwasowo-zasadowej. Aby osiągnąć równowagę, zaczyna pobierać coraz więcej witamin i minerałów z głębi naszego ciała. Finalnie, aby zabezpieczyć krew, pobiera wapń z zębów i kości.
  9. Według medycyny chińskiej, biały cukier ma działanie nawilżające Płuca. Co wyjaśnia zastosowanie cukru w syropach na kaszel. Natomiast codzienne stosowanie białego cukru przyczynia się do zaśluzowania organizmu. Objawy “zaśluzowania” organizmu to m.in.: poranna ociężałość, chroniczny katar, tendencja do chorób zapalnych zatok (śluz łatwo się podgrzewa), zatokowe bóle głowy, ociężałość umysłowa, słaba koncentracja i pamięć. Podgrzany śluz lubi wędrować do góry, co może się skończyć udarem.
  10. Cukier niszczy florę jelitową i przyczynia się do dysbiozy w jelitach i zespołu nieszczelnego jelita. Powstaje stan zapalny, a kosmki jelitowe ulegają zniszczeniu. Organizm traci zdolność prawidłowego wchłaniania substancji odżywczych więc grozi nam niedożywienie, a nawet anemia. Brak kosmków i słaba flora bakteryjna sprzyjają rozrastaniu się chorobotwórczym, grzybom, bakteriom i pasożytom.

W produktach gotowych oprócz zwykłego cukru pojawia się wiele substancji, które nadają słodkości. Na te uważajcie szczególnie. Są to: 

  • syrop glukozowy lub glukozowo – fruktozowy
  • syrop kukurydziany
  • karmel
  • sztuczny miód 

Inne substancje słodzące, to:

– acesulfam K (E 950)
– aspartam (E 951)
– cyklaminian (E 952)
– sacharyna (E 954)
– taumatyna (E 957)
– neohesperydyna DC

– sorbitol (E 420)
– ksylitol (E 967)
– mannitol (E 421)
– izomalt (E 953)
– maltitol (E 965)
– laktitol (E 966)

Jest ich całkiem sporo. Są to produkty naturalne, które oprócz dostarczenia organizmowi węglowodanów prostych, zawierają wiele witamin i minerałów. Wiadomo, stosujemy je w niewielkich ilościach, bo nawet dobre cukry w nadmiarze szkodzą 🙂 Stosujemy je jako dodatek do innych produktów, dzięki czemu jako zbilansowany i kompletny posiłek nie przyczyniają się do gwałtownego podniesienia cukru we krwi i wyrzutu dużej dawki insuliny.

Alternatywy do białego cukru

  • Miód
  • Syrop klonowy
  • Słód jęczmienny
  • Karob, melasa z karobu
  • Cukier muscovado
  • Suszone owoce (niesiarkowane)

Brązowy cukier nie oczyszczony z melasy, np. muscovado, ma działanie odżywcze na organizm oraz porusza i harmonizuje krew.  Po menstruacji warto zjeść kogiel mogiel z cukrem muscovado. Świetnie wzmocni organizm i odbuduje utraconą krew.

* Źródło informacji: Szkolenie “Zdrowie kobiety”, dr. Agnieszka Krzemińska

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *